7 aandachtspunten bij het kopen van een motorhelm

Een kwalitatief goede, passende en veilige motorhelm is het belangrijkste onderdeel van je motoroutfit. 7 aandachtspunten bij het kopen van een motorhelm.

Aandachtspunten kopen van een motorhelm

Laat je je leiden door de looks van de allernieuwste Valentino Rossi replica of wil je gewoon een functionele helm? Racetrack Riding ging op onderzoek uit en liet motorkleding expert Paula Inia aan het woord.

Het eerste punt bij het maken van je keuze is het gebruik. Neem je uitsluitend deel aan door de KNMV erkende wegraces? Dan ben je verplicht een integraal (full-face) helm te dragen uit de lijst die door de KNMV is opgesteld. Als je een helm hebt die niet op de lijst staat, dan betekent dat niet dat de helm slecht is. Rijd je naast een of meerdere circuitdagen ook op de openbare weg, dan ben je natuurlijk niet gebonden aan de genoemde helmenlijst specifiek voor wegraces.

Het materiaal van de buitenschaal: Polycarbonaat, glasvezel of carbon.  Polycarbonaat helmschalen zijn ‘zachter’ dan glasvezel. Een helmschaal van polycarbonaat is een goedkopere helm die je na ongeveer drie tot maximaal vijf jaar moet vervangen.

Een helmschaal van glasvezel wordt met de hand gemaakt. Deze duurdere helm is over het algemeen lichter dan polycarbonaat. Door het lichtere gewicht is het draagcomfort beter. Ook wordt de energie die bij een valpartij vrijkomt beter geabsorbeerd door het gebruik van glasvezel. Voor een glasvezel helm wordt aangeraden deze maximaal acht tot negen jaar te gebruiken.


Benzine- en verfdampen tasten de binnenkant van je helm aan

Een ander materiaal dat de laatste jaren steeds populairder wordt, is carbon. Carbon is nog sterker, lichter en veiliger dan polycarbonaat of glasvezel. Het zeer lage gewicht van de helm zorgt voor een optimaal draagcomfort. Deze combinatie zorgt voor een stevig prijskaartje en is dan ook (flink) duurder dan polycarbonaat en glasvezel. Na maximaal negen jaar is de helm aan vervanging toe.

Zonnevizier. Er zijn integraalhelmen met een ingebouwd zonnevizier verkrijgbaar. Voor circuitgebruik is een dergelijk systeem ongeschikt en zelfs gevaarlijk. Bij een valpartij kan het vizier schade aan het gezicht veroorzaken. Omdat de binnenschaal ruimte moet maken voor het vizier, is de helm minder veilig dan een helm zonder dit systeem. Juist om dit veiligheidsaspect heeft helmfabrikant het Arai het Pro Shade zonnevizier ontwikkeld dat aan de buitenkant van de helm is bevestigd.

Koop in ieder geval niet de goedkoopste helm!

Wel of geen Pinlock. Door het verschil in temperatuur binnen en buiten je helm en je vochtige adem, ontstaat er gemakkelijk condens. Een helm met een Pinlock-systeem absorbeert het vocht door middel van een soort dubbel glas constructie aan de binnenkant van het vizier. Daardoor heb je continue een helder en scherp zicht.

Voor weggebruik kun je de condensvorming tegengaan door het vizier minimaal omhoog te schuiven. Deze oplossing is voor de wegracers ‘not done’ en is het pinlock-systeem dan ook een must.

Een tear off-vizier. Wanneer een vizier vaak beschadigd of vervuild raakt, kun je kiezen voor ‘tear off’s’. Een tear off-vizier bestaat uit een aantal lagen met dunne wegwerp vizieren dieaan de buitenkant van de helm wordt geplaatst. Bij vervuiling of beschadiging kan een vizier snel verwijderd en weggegooid worden. Hierdoor heb je altijd scherp en duidelijk zicht.

Een tear off-vizier is wel iets voor de die hards. De meeste motorrijders zullen de ‘ouderwetse’ methode kiezen om  vliegen en vuil te verwijderen: het vochtige doekje.

Er zijn twee types helmsluitingen. De kliksluiting en de dubbel D-sluiting. Een kliksluiting is makkelijk zelf met je handschoen aan. Een kliksluiting is echter minder veilig en minder sterk dan een dubbel D-sluiting. Een dubbel D-sluiting is in het eerste gebruik even stoeien. Maar als je er eenmaal aangewend bent, wil je niet meer anders. Niet voor niets is het de enige sluiting die goedgekeurd is voor de wegracesport.

Kwaliteit boven budget

‘Als je bij hoge snelheid onderuit gaat of een frontale botsing krijgt, beschermt je helm je hoofd. Een kwalitatief goede, passende en veilige motorhelm draagt bij aan het voorkomen van (hersen)letsel. Maak daarom een goede afweging en laat daarom kwaliteit leidend zijn. Niet je budget’, aldus Paula.

Motorkleding expert Paula Inia over het belang van een goed passende motorhelm: ‘Koop in ieder geval niet de goedkoopste helm! Regelmatig wordt er gekozen voor een budgethelm zodat er ook nog geld is voor een achterband’.

Invloeden op houdbaarheidsdatum

Zoals we reeds schreven is het materiaal van invloed op de houdbaarheidsdatum van je helm. Waar je wellicht niet het eerste aan denkt maar wel van invloed is op de houdbaarheid zijn je ‘gewoontes’. Stop je je handschoenen in je helm na een rit? Bewaar je de helm in je (koude) garage in plaats van een kast in huis? Ook deze gewoontes zorgen ervoor dat je helm eerder moet vervangen.

In de garage tasten benzine- en verfdampen de binnenkant van je helm aan. Dit geldt ook voor je handschoenen die je tijdens of na een rit in je helm stopt. Ook je handschoenen nemen allerlei schadelijke stoffen op. Denk bijvoorbeeld aan benzine en olie. Want, waar laat jij je handschoenen tijdens het tanken? Juist. Op je motor of benzinepomp.

Over de auteur

Oprichter en bedenker van Racetrack Riding. Sinds zijn jeugd besmet met het motor(race)sport virus. Bezocht zijn eerste Grand Prix in 1987. De lay-out van het TT Circuit Assen kan hij inmiddels dromen. Sinds enkele jaren werkzaam voor diverse websites in de motor(sport)branche. Hierin combineert hij zijn motorpassie met het testen van de nieuwste motoren en het schrijven van artikelen. Zijn persoonlijke kracht kenmerkt zich door zijn brede kennis van de (inter)nationale motorsport en zijn toegankelijke manier van schrijven. Vanaf april tot november is hij met zijn motor te vinden op Nederlandse en buitenlandse circuits.

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.