Rijden op een circuit zonder tegenliggers, obstakels en glad asfalt. Hoe gaaf is dat. Maar waar moet je als onervaren circuitrijder beginnen? 7 noodzakelijk stappen voor beginnende circuitrijders.

1. Wees eerlijk naar jezelf

Het belangrijkste aspect bij motorrijden, en zeker bij circuitrijden, is durf en vertrouwen. Voordat je begint met het zoeken naar een passende circuitdag en organisatie is jezelf eerlijk de vraag te stellen of je er klaar voor bent. Heb je de basis van het motorrijden goed onder de knie en durf je daadwerkelijk de stap naar de baan te maken? Say what?

Ja, wees eerlijk naar jezelf! Er zijn motorrijders die deelnemen aan een vrij rijden-circuitdag terwijl deze op de openbare weg niet eens een deuk in een pakje boter kunnen slaan, euh rijden. Als je op de openbare weg nog stuntelt met het nemen van bochten ben je nog niet toe aan het snellere werk. Ga eerst met een stel vrienden of alleen naar bijvoorbeeld de Duitse Eifel om meer ervaring op te doen. Of volg een circuitrijvaardigheidstraining voordat je je inschrijft aan een vrij rijden-circuitdag.

Als je genoeg vertrouwen in je rijkunsten hebt en de basis goed beheerst kun je naar stap twee, het zoeken naar een voor jou passende circuitdag of circuitrijvaardigheidstraining.

2. Passende circuitdag of circuitrijvaardigheidstraining

Ik schrijf bewust ‘passend’ want wat is een passende circuitdag of circuitrijvaardigheids training? Ook dat hangt weer af van je ervaring, durf en het vertrouwen in jezelf.

Rijd je op straat met je tien jaar oude 600cc vrijwel elke superbiker op een veilige manier de snot voor de ogen? Of ben je juist deze ervaren superbiker die ingehaald werd door de jonge gast op zijn ouderwetse machine? Op basis van durf en snelheid zou je kunnen zeggen dat beide rijders geen instructie nodig hebben en op een snelle baan eenvoudig een eigen ritme kunnen vinden. Lekker vrij rijden en gas erop!

Heb je die durf, vertrouwen en snelheid (nog) niet, kies er dan voor om een circuitdag met instructie te boeken. Tijdens deze dag, die ook wel circuitrijvaardigheid, bochtentraining of Starters-training wordt genoemd, geven instructeurs tips over jouw zithouding, kijk- en remtechniek en andere verbeterpunten. Door op een bij jou passende snelheid (ja, daar was ie weer) achter deze instructeurs te rijden krijg je vertrouwen in de motor én in jezelf. Bovendien ervaar je de snelheid en hellingshoek waarmee je een bocht kunt nemen zonder grip te verliezen op droog en nat asfalt. Ja, ook als het regent gaat een circuitdag gewoon door. Je had toch vertrouwen in jezelf?  

Ben je een ervaren circuitrijder en denk je bij jezelf ‘een circuitrijvaardigheidstraining heb ik niet nodig’, dan heb ik een verrassing voor je: er zijn altijd verbeterpunten! Denk bijvoorbeeld aan het instuurmoment, je positie op de baan, rempunten en snelheid. Zo nu en dan zijn er instructeurs die hebben geracet op nationaal niveau of zelfs in de GP’s. Als je denkt snel rond te gaan laten zij je haarfijn zien dat het nog veel sneller kan. Veel sneller…..

Voor alle rijders die zich herkennen in de 600-rijder of superbiker uit mijn voorbeeld, boek een circuitdag met instructie in de meest snelle groep en ervaar of er nog verbeterpunten zijn.
Ben je op zoek naar échte persoonlijke een-op-een begeleiding? Een aantal organisaties biedt tegen meerprijs privé-instructie aan.

3. Keuze type circuit

De keuze voor een vrij rijden-circuitdag of circuitrijvaardigheidstraining heeft ook invloed op het type circuit waar je gaat rijden. Heb je geen instructie nodig dan is vrijwel elke baan in Nederland en daar buiten geschikt.

Heb je behoefte aan instructie dan heb je de keuze uit de GP-circuits zoals bijvoorbeeld het TT Circuit Assen, Circuit Park Zandvoort (CPZ) of het Belgische Zolder.

Vind je deze snelle, échte racecircuits ietwat te intimiderend, dan worden er ook (circuit)rijvaardigheidstrainingen gegeven op het Midland Circuit Lelystad en het Centrum voor Handhaving Mobiliteit Lelystad (CHM). Overigens is het onduidelijk of de trainingen op het CHM-circuit in 2019 doorgaan in verband met de uitbreiding van Airport Lelystad.

In deze trainingen wordt er gereden in kleine groepen en wordt er op een ontspannend manier aandacht gegeven aan je bochten- en remtechniek, zithouding en het omgaan met je motor. Het rijden van een rondetijd is absoluut niet van belang, de snelheid ligt dan ook beduidend lager dan op de snelle GP-circuits.

De samenstelling van de deelnemers is dan ook heel divers. Sportmotoren, all-roads, naked bikes, je komt van alles tegen.

Bekende organisaties waar je zonder instructie vrij kunt rijden of een circuitrijvaardigheidstraining kunt volgen zijn bijvoorbeeld Circuitschool.nl, 2 The Experience, Racecracks en Motor Circuit Trainingen (MCT).

Wat ik je kan aanraden zijn de meerdaagse vrij rijden-circuitevenementen. In plaats van één circuitdag rijd je dan een paar dagen achter elkaar. Dit varieert van twee dagen tot drie of zelfs vier. Van ’s ochtends vroeg tot laat in de middag ben je maar met een ding bezig en dat is rijden, rijden en nog eens rijden.

Doordat je vijf tot sessie per dag aan het rijden bent kom je in een soort van ‘flow’. De flow, je kunt het ook ritme noemen, zorgt ervoor dat je zithouding, kijktechniek, rempunten en je zelfvertrouwen in een korte periode en in een ramp tempo verbeteren. Ik spreek uit eigen ervaring door mijn driedaagse op het Portugese Portimaõ.

4. Geschikte motor circuitrijden

Welke motor is geschikt voor het rijden op het circuit? Daar kan ik kort over zijn: dat is heel persoonlijk en hangt van jouw doel en budget af.

Wil je een of twee keer per jaar vrij rijden of deelnemen aan een circuitrijvaardigheidstraining dan kun je dit prima doen op je eigen straatmotor. Houd er wel rekening mee dat je motor en banden moeten voldoen aan de technische en geluideisen die door de organisator van het evenement worden gesteld. Daarnaast ben je, op een uitzondering na, niet verzekerd tegen schade aan je motor. Ook niet als je door een andere deelnemer onderuit wordt getikt!

Wil je zoveel mogelijk circuitdagen rijden, kun je schade of een total loss aan je straatmotor niet veroorloven, ben je het rijden op de straat zat of heb je ambitie om een racelicentie te gaan halen? Dan kun je overwegen om een circuitmotor (zonder kenteken) aan te schaffen. Afhankelijk van je doel kun je je motor pimpen zoals jij dat wilt of aanpassen volgens de verplichte reglementsvereisten.

5. Beschermende kleding

Ik kan het niet vaker benadrukken. Zorg voor kwalitatief goede beschermende kleding! Het dragen van leren kleding op het CHM Lelystad en op het Midland Circuit Lelystad is geen verplichting. Rijden in een textielpak is toegestaan. Ook wordt er niet gecontroleerd op rugprotectie, een uitzondering daargelaten.

Je zou kunnen vaststellen dat beide banen niet bedoeld zijn om op te racen. Waar! Maar als je eenmaal de smaak van het circuitrijden te pakken hebt, wil je meer. De stap naar bijvoorbeeld het TT Circuit Assen en/of het Circuit Park Zandvoort is dan ook snel gemaakt. En juist hierin schuilt een potentieel gevaar. Want om nu een nieuwe outfit aan te schaffen voor ‘die ene keer’ op een echt circuit… Uit kostenoverweging een begrijpelijke keuze, uit veiligheidsoogpunt niet.

Mijn uitgebreide artikel over de nut en noodzaak van beschermende kleding kun je hier lezen

6. Banden en vering

Daar kan ik nog korter over zijn dan punt 4. Rijd je een rondetijd onder de 2’00 op het TT Circuit Assen of heb je een échte circuitmotor? Ja? Dan hoef je pas na te denken over banden die meer gericht zijn op circuitgebruik en het aanpassen van de vering en demping van je motorfiets.

Ga je langzamer rond of volg je een of twee keer per jaar een circuitrijvaardigheidstraining dan voldoen moderne straatbanden en is het niet nodig om je vering en demping voor het circuit af te stellen. Waarom moeilijk doen als het niet nodig is.

7. Veiligheidsaspecten circuitrijden

Een belangrijk onderdeel van je circuitdag zijn de vlagsignalen. Het is belangrijk dat je de vlaggen en de betekenis ervan kent.

Groen, geel, zwart, rood, blauw, de vlaggen zijn er in alle kleuren van de regenboog. Ik ga er vanuit dat de zwart/wit geblokte finishvlag bekend voor je is. Maar weet je ook wat je moet doen als de zwarte vlag met een oranje cirkel en daarnaast een bordje met jouw rijdersnummer wordt getoond? Of als er met twee gele vlaggen wordt gezwaaid?

In dit artikel vertel ik je welke vlaggen er zijn en wat ze betekenen. Prent de betekenis van de vlaggen in je geheugen en maak deze onderdeel van jouw circuitdag of training. Routinematig, net zoals je kijktechniek en zithouding.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.