Circuitrijden in het buitenland. Voor sommige rijders blijft dit bij dromen en wensen. Andere rijders laten hun wens werkelijkheid worden en boeken een evenement.
Maar hoe verloopt een meerdaagse buitenland trip, wat kun je verwachten en is het inderdaad de moeite waard? ZAC-coureur Stefan Buitendijk boekte een reis naar het Portugese Portimão en zette zijn ervaring voor Racetrack Riding op papier.

Meerdaagse circuit evenementen

Na een leuk seizoen in de ZAC-competitie, vond ik het tijd worden om weer eens op een circuit in het buitenland te rijden. De keuze viel al snel op het Portugese Portimão. Het liefst rijd ik op verschillende banen, maar Portimão en Spa stonden hoog op mijn verlanglijst. Door mijn eerdere trips naar het circuit van Almeria en Cartagena, had ik inmiddels ervaring met meerdaagse circuit evenementen. Door een negatieve ervaring met een andere buitenlandse organisatie, koos ik dit keer voor No Limits Trackdays.

Als je denkt dat deelnemen aan een circuit evenement in Portugal of Spanje een kwestie is van inpakken en wegwezen, dan kom je bedrogen uit. Het rijden op een buitenlandse baan valt niet onder de basis en uitgebreide dekking van je Nederlandse ziektekostenverzekering. Daarnaast ben je niet verzekerd door de organisator van het evenement. Je zult dus zelf een ongevallenverzekering inclusief repatriëring naar Nederland moeten afsluiten. Ik regel dit altijd bij tussenpersoon Speedsecure 

Voorbereidingen

Naast het regelen van je verzekering, moet je nog een aantal andere voorbereidingen treffen voordat de pret kan beginnen. Waaronder het vervoer van de motor, je vliegticket en een huurauto. Het weekend voor vertrek ben ik naar het inzamelpunt in Assenede (België) gereden om de motor te prepareren voor het transport naar Portugal.

Het ‘inkratten’ doe je zelf en dat heeft  een aantal leuke voordelen; je kunt namelijk extra spullen in de krat kwijt zoals onderdelen en je motorkleding. Door het reizen met alleen een rugzak reis je licht en het scheelt je veel gedoe bij de douane.

De ingekratte motoren in Assenede, gereed voor transport naar Portimão.

Ik had het volgende in de krat meegenomen:

  • Motor
  • Racepak
  • Paddock stands
  • Gereedschapskist (50x20x30)
  • Bandenwarmers
  • Extra set velgen met regenbanden
  • Extra losse set banden
  • Opbouwbaar stoeltje
  • Schenkkan voor benzine
  • Weekendtas met helm, laarzen, backprotector, handschoenen en casual kleding

Vamos!

Vrijwel direct na het boeken van de circuitdagen, had ik ook een goedkoop vliegticket gekocht bij de Nederlandse maatschappij Transavia. Lekker goedkoop vliegen betekent ook lekker vroeg vertrekken. Ik werd al om 05.30 uur op Schiphol verwacht. Wie verzint zoiets! Gelukkig vertrok het vliegtuig op tijd en verliep de vlucht zonder problemen.

Bij aankomst op het vliegveld Faro kon ik dankzij de handbagage snel door de douane en de huurauto oppikken die al keurig voor mij klaarstond. Vamos, op naar het hotel!
Over het hotel en de locatie kan ik kort zijn; deze zijn beide perfect. Het hotel ligt aan het strand, een steakhouse en pizzeria vind je op nog geen 50 meter afstand lopen.

Volgende week deel 2. van Stefan’s zijn circuit-ervaring op het Portugese Portimão.

Ben jij na het lezen van Stefan zijn blogs dolenthousiast om ook te gaan circuitrijden in het buitenland? Check de pagina van Racetrack Riding-partner Circuitschool.nl en kies een voor jou passend (buitenlands) circuitevenement.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.