Circuitrijden in het buitenland. Voor sommige rijders blijft dit bij dromen en wensen. Andere rijders laten hun wens werkelijkheid worden en boeken een evenement.
Maar hoe verloopt een meerdaagse buitenland trip, wat kun je verwachten en is het inderdaad de moeite waard? ZAC-coureur Stefan Buitendijk boekte een reis naar het Portugese Portimão en zette zijn ervaring voor Racetrack Riding op papier.

Eerste kennismaking circuit

Het circuit van Portimão is ruim opgezet. Een overzichtelijke paddock en grote pitboxen voor in totaal 120 deelnemers inclusief de stafleden van de organisatie. De groep rijders van No Limits Nederland/België bestond uit 18 rijders en kozen ervoor om een pitbox te delen. 
Om zoveel mogelijk ‘tracktime’ te maken, begon de eerste dag vroeg. Om 07.00 uur konden we de motoren uit de kratten halen, de eerste groepen konden om 09.00 uur de baan op. De avond ervoor had ik mij al ingeschreven, dit scheelt op de feitelijke circuitdag veel tijd.

Een tip van mijn kant; als je nog nooit op een buitenlands circuit hebt gereden, dan adviseer ik je om in te schrijven op een niveau lager dan je reguliere snelheidsklasse. Er is keuze uit de klasse Slow, Fast en Expert. Er bestaat altijd de mogelijkheid om op een later moment in een snellere groep in te stappen. In Nederland rijd ik mee in de ZAC-competitie, maar door de onbekendheid van de baan, koos ik ervoor om te starten in de groep Fast.

Verplichte briefing

Voordat de bandenwarmers eraf konden, was er een verplichte briefing die door elke deelnemer bijgewoond moest worden. Niet alleen werden de huis- en veiligheidsregels uitgelegd, ook kreeg je de noodzakelijke helmsticker. Geen sticker is niet rijden, dus je laat het wel uit je hoofd om afwezig te zijn.
Aansluitend op de briefing kon mijn groep eindelijk de baan op! De eerste drie ronden waren bedoeld om achter de instructeur de baan te verkennen (‘sighting laps’). Erg handig, want op de YouTube-video’s na, was de baan compleet onbekend voor mij.

Het circuit heeft een aantal fantastische bochten. Maar deze zijn ook ‘blind’, hierdoor zie je in de eerste instantie niets. Ook is er op sommige gedeelten een behoorlijk hoogteverschil. Deze combinatie zorgde ervoor dat ik na de eerste sessie met een grote glimlach de paddock inreed. Wat een magnifieke baan!

Get set…..ready…..GO!!!!!

Blinde bochten en volle snelheid

Het TT Circuit Assen is gaaf, maar Portimão is van een geheel andere orde. Je knalt eerst door een blinde bocht die naar beneden afloopt, dan kom je met volle snelheid het rechte gedeelte van de baan op. Gaaf! Doordat je op dit deel van de baan het einde nog niet in je vizier hebt, heb je nog geen idee waar je moet remmen.
In de eerste sessies is het gebrek aan een rempunt een zeer bijzondere ervaring. Aan het einde van de dag kreeg ik het circuit en de listige stukken steeds beter onder de knie. Ik sloot de eerste dag af met een voldaan en goed gevoel.

Helaas waren de twee opvolgende dagen nat en moest ik noodgedwongen met regenbanden rijden.. Het rijden met dit type band en het rijden op een natte baan was nieuw voor mij. De eerste paar sessies reed ik dan ook met geknepen billen rond.
Ik dacht dat het rijden met regenbanden het einde zou zijn van de pret. Dat was een inschattingsfout. Vanaf het moment dat ik doorkreeg dat regenbanden juist enorm veel grip hebben op het natte asfalt, verscherpte ik in iedere sessie mijn rondetijd. In de middag plaatste ik de eerste kneedown in de regen.

Helaas komt aan het circuitrijden in het buitenland ook een einde. Ook aan de drie dagen sturen op het prachtige Portimão. Maar na zes tot zeven sessies per dag inclusief (gratis) persoonlijke instructie, was de ‘tracktime’ ruim voldoende.

Boeken en rijden!

Als je na het lezen van dit verslag nog aarzelt om deel te nemen aan een aantal dagen rijden op een buitenlands circuit, dan kan ik alleen zeggen: gewoon boeken en gaan rijden!
Houd wel rekening met de kosten van een extra verzekering, vliegticket en  huurauto. Daarnaast moet je twee zaterdagen vrijhouden voor het brengen en halen van je motor in Assenede.

Keep the sticky side down en cu on track somewhere,

Stefan Buitendijk

Ben jij na het lezen van Stefan zijn blogs dolenthousiast om ook te gaan circuitrijden in het buitenland? Check de pagina van Racetrack Riding-partner Circuitschool.nl en kies een voor jou passend (buitenlands) circuitevenement.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.