Daniel Fernandes heeft zijn debuutrace in de ONK ProCup 1000-klasse op het TT Circuit van Assen gewonnen. In de spannende wedstrijd versloeg de 26-jarige coureur uit Purmerend polesitter Jeroen Tielen die als tweede over de streep kwam, Pieter Hakvoort finishte als derde.

Racetrack Riding volgt ProCup1000-rijder Daniel Fernandes in zijn strijd om het kampioenschap. Na elke wedstrijd neemt gastblogger Daniel ons mee met zijn avonturen tijdens zijn raceweekend.

Trainingsdag

De eerste training op vrijdag was nat , heel nat. Met de verwachting dat de regen elk moment kon stoppen en de baan daarna snel droog werd, besloot ik een aantal sessies over te slaan. Helaas.  De regen bleef en ik moest alsnog met regenbanden aan de training beginnen.

Mijn eerste training op een natte baan en op een voor mij nog onbekende motor…. Ik had mijn debuut in de ONK ProCup 1000-klasse vooraf op een andere manier voor ogen gehad. De druk was hoog.

De eerste ronden op mijn nieuwe Yamaha R1 2018 voelden goed aan. Ondanks de nog natte baan kwam ik snel in mijn ritme en zette ik direct de snelste tijd neer. In de sessie die volgde ging ik weer van start met regenbanden, maar door een droger wordende baan kon ik deze al gauw verwisselen voor slick banden.

Dat bleek een goede keuze te zijn. Niet alleen kon ik de verschillende instellingen van de motor uitproberen, ook kon ik de beste afstelling voor de kwalificaties op de zaterdag bepalen.

Kwalificatie 1

Zaterdag 6 april 2019. Voor vandaag staan de twee kwalificaties en de wedstrijd op de agenda. Ik voel mij goed, de R1 rijdt fantastisch en ik ga steeds sneller rond. In de laatste ronde klok ik een 1’50 en verbeter ik mijn tijd met maar liefst drie seconden. Ineens sta ik van P8 op de voorlopige P1.

Helaas wordt mijn beste tijd door de wedstrijdleiding afgenomen en word ik gekwalificeerd in Kwalificatie 1. Wat een tegenvaller! Doordat mijn motor niet is gekeurd zonder dB-killer heb ik niet voldaan aan de spelregels. Een spelregel waarvan mijn team en ik niet op de hoogte waren.

Kwalificatie 2

Volgens de metingen bij de technische keuring zou de R1 zonder dB-killer 103Db aan geluid produceren. Omdat ik twijfels had over deze meting ben ik bij de wedstrijdleiding verhaal gaan halen. Door voor mij (nu nog) onbekende redenen bleef de ‘straf’, het afnemen van de beste tijd en diskwalificatie, staan maar werd mijn uitlaat (geluid) opeens wel goedgekeurd. Bizar!

Wedstrijd

Het is 14:55, de start van de wedstrijd. Het is ook de start van mijn debuut in de ONK ProCup 1000-klasse. Hier hebben mijn team en ik de afgelopen dagen, eigenlijk de gehele winterperiode, naartoe gewerkt.

De start gaat niet volgens plan. Ik kwam fractioneel later van mijn startplek en ik viel voor de eerste bocht terug naar P10. Ik zette de achtervolging in en na een paar bochten stond ik weer op P7. Intussen waren drie snelle rijders, waaronder concurrent Jeroen Tielen, weggereden en moest ik vol in de aanval om de achterstand goed te maken.

Het kost mij zeven ronden om terug te komen op P4 en de aansluiting met de kopgroep te krijgen. Er ontstaat een felle onderlinge strijd met Henk Maassen van den Brink (Kawasaki ZX-10), Pieter Hakvoort (BMW S1000RR) en Jeroen Tielen (Yamaha R1M) voor de podiumplaatsen.

Tot de een na laatste ronde rijd ik op P2 achter Jeroen Tielen.Tot de laatste bocht ontstaat er een strijd die je kunt vergelijken met Dovizioso versus Marc Marques. Doordat ik de betere lijn heb en deze door een goede verdediging vast kan houden, rijd ik vol gas als eerste over de finish. Gaaf! Op een voor mij nog redelijk onbekende motor, de overwinning pakken in eerste race van mijn debuutseizoen, hoe gaaf is dat!

Ik ben erg blij met de winst! Het team en ik hebben hard gewerkt om dit resultaat neer te kunnen zetten. Ik zie nu al uit naar de volgende wedstrijd op 27 april op het TT Circuit Assen.

Daniel