Je leest het goed, er is geen spelfout gemaakt. Het woord ‘leeren’ is bewust op deze manier geschreven. Het dragen van kwalitatief goede motorkleding voor een circuitdag is een veel besproken onderwerp, net zoals bandenspanning en olie. Je vraag je misschien af waarom? Het is toch vanzelfsprekend dat er leren kleding wordt gedragen tijdens een circuittraining? Nou, niets is minder waar.

Textiel versus leer
Het dragen van leren kleding op het Politie Circuit Lelystad en op het Midland Circuit Lelystad is geen verplichting. Rijden in een textielpak is toegestaan. Ook wordt er niet gecontroleerd op rugprotectie, een uitzondering daargelaten.

Je zou kunnen vaststellen dat beide banen niet bedoeld zijn om op te racen. Waar! Maar als je eenmaal de smaak van het circuitrijden te pakken hebt, wil je meer. De stap naar bijvoorbeeld het TT Circuit Assen en/of het Circuit Park Zandvoort is dan ook snel gemaakt. En juist hierin schuilt een potentieel gevaar. Want om nu een nieuwe outfit aan te schaffen voor ‘die ene keer’ op een echt circuit… Uit kostenoverweging een begrijpelijke keuze, uit veiligheidsoogpunt niet.

Circuitrijden: geen textiel wél leer
Textielkleding zit losser om je lichaam en heeft de vervelende eigenschap om op hoge snelheid te gaan flapperen. Het draagcomfort wordt minder, het maakt meer lawaai en het heeft een negatief effect op je focus. Bij een val is de kans aanwezig dat de (rug)protectie verschuift waardoor je niet of minder beschermd bent. De broekspijpen worden bij een val omhoog geduwd of erger, je broek glijdt van je achterste. Daarnaast heeft een textielbroek geen kneesliders. Bij het snellere bochtenwerk (kneedowns) kun je na het einde van de circuitdag je broek weggooien. Kortom, een textielpak hoort niet op het circuit thuis.

Aandachtspunten leren motorkleding
Door het dragen van een leren outfit, ben je beter beschermd tijdens een valpartij. Maar het kwaliteitsverschil tussen de fabrikanten van een- en tweedelige pakken is groot. Denk daarbij aan de gebruikte materialen (koe, rund, kangoeroe en zelfs rog), dikte en afwerking van de kleding. We geven je een aantal aandachtspunten die een leren motorpak kwalitatief goed en veilig maakt:

  1. Met stip op nummer een, safety stiching. Dit is een naad met aan de buitenzijde zichtbare en ook onzichtbare stiksels.
  2. Dubbel leer of kevlar op het zitvlak, elleboog en schouder.
  3. Goedgekeurde protectoren op schouder, elleboog, heup en eventueel ribben.
  4. Elleboog stiksels en schoudersliders. Bij een valpartij zorgen de sliders voor weerstand en dat je ‘vloeiend’ glijdt. De energie die bij de val vrijkomt wordt afgevoerd.
  5. De meest veilige keuze is een eendelig racepak; er is geen broek of jas die van de rits kan afscheuren.

Ruime keuze
Er is een ruime keuze in kwalitatief goede motorkleding merken. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan Alpinestars, Dainese, Spidi, Held, Furygan en het Nederlandse Rev’it en MJK. Laat je goed informeren welk pak bij jouw wensen en doelen past, laat je daarbij niet leiden door de prijs. Zorg dat jouw ‘krijtstreep’ niet op het circuit asfalt komt te staan!

Tot de volgende Pitstop Woensdag!

 

Jeroen

 

 

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.