De briefingruimte voor aanvang van de circuitdag stroomt langzaam vol met deelnemers. Een voor een taxeer je de deelnemers; de een draagt een eendelig racepak, de ander heeft geschaafde kneesliders (links en rechts!), weer een ander heeft de nieuwste helm. Wie is een snelle(re) motorrijder en zit hij/zij in mijn groep? Een aantal vragen die (on)bewust door je hoofd gaan voordat je de baan opgaat.

Laat je niet intimideren

Een van de belangrijkste stelregels van het circuitrijden is het bewaren van rust. Probeer altijd jouw eigen circuitdag te rijden en laat je niet gek maken door een ander. Je gedrag door een andere motorrijder laten beïnvloeden kan namelijk je dag behoorlijk verpesten. En onderuit gaan tijdens de laatste sessie van de dag omdat je nét even over je eigen limiet gaat, dat wil je toch niet?

Racetrack Riding schetst met een ‘knipoog’ een aantal motortypes die je zoveel mogelijk wilt vermijden tijdens je circuitdag.

De Betweter
Net als op je werk zijn er in de paddock rijders die het altijd beter weten. Altijd. Of het nu gaat over het rijden van de juiste lijn, je zithouding, kijktechniek of de juiste bandenspanning. De ‘wise guy’ denkt altijd gelijk te hebben. Maar is dit ook echt zo? Zijn de rondetijden en de lijnen die hij rijdt daadwerkelijk sneller?

Volg deze motorrijder niet blindelings, doe zelf research. Er is veel naslagwerk op het internet te vinden over het verbeteren van jezelf en je motor. Heb je (privé) begeleiding tijdens je circuitdag? Maak gebruik van de instructeur en stel hem je vragen. Je hebt er per slot van rekening voor betaald.

De Ongevraagd Advies-rijder
‘Ik zag dat je moeite had in de krappe Strubben-bocht. Volg mijn lijn de volgende keer, dan gaat het wellicht beter.’ Maar wie zegt dat de rijlijn van de Ongevraagd Advies-rijder ook de juiste lijn is?

Hetzelfde geldt voor de afstelling van jouw motor. Een set-up is persoonlijk en hangt onder andere af van het gewicht van motor en rijder, rondetijden, type (aftermarket) vering en banden. Een ‘klikje naar rechts’ van de demping op een identieke motorfiets kan voor jou juist slecht uitpakken. Net zoals bij De Betweter, laat je informeren over jouw mogelijkheden

De Excuus-rijder
Een aantal veel gehoorde excuses tijdens een circuitdag: ‘Mijn achterband is aan vervanging toe, ik heb geen grip’, ‘Ik heb de afstelling van de motor veranderd, mijn rondetijden waren voor de wijziging toch echt sneller’, ‘Ik kan de band niet op temperatuur krijgen, het gevoel is er vandaag niet.’ En zo zijn er nog meer uitvluchten op te noemen.

De Excuus-rijder heeft altijd wel een smoes waarom het nét deze dag niet gaat. Negatieve energie waar jij niets aan hebt.

De Stille-Willie
Deze rijder parkeert zijn 15 jaar oude Yamaha R6 in de paddock, meldt zich bij de organisatie maar houdt zich verder afzijdig van de rest van de deelnemers. Zijn ietwat te grote, jaren ‘80 motoroutfit met felle, roze kleuren lijkt door een vorige generatie te zijn gebruikt. Het pak is op een aantal plaatsen flink geschaafd (inclusief ellebogen), zijn kneesliders zijn aan beide kanten aan vervanging toe.

De wolf in schaapskleren; zodra de Stille Willie zijn helm heeft opgezet en zijn vizier heeft gesloten, heeft er een gedaanteverwisseling plaatsgevonden. Zodra de sessie is gestart, gaat hij er als een speer vandoor! Zijn rijlijnen zijn van MotoGP-kwaliteit, de zitpositie en rondetijden evenaren Marc Marquez. A man on a mission!

Mogelijk heb je te maken met een ex-racer of een supertalent. Probeer hem niet bij te houden, dit gaat je niet lukken. Dat is bij voorbaat kansloos. Onderneem je wel een poging om aan te haken? Houd rekening met een onvrijwillige rendez-vous met de grindbak….

Niets te winnen wel alles te verliezen

We hebben allemaal wel eens een slechte circuitdag, om wat voor reden dan ook. We geven een mede-rijder ook wel eens ongewenst advies of hebben een slap excuus omdat iets niet gaat of wil zoals gehoopt. Degene die je dan het meest wilt vermijden, ben jezelf!

Het gaat erom dat je plezier hebt. Praat met een instructeur, je maatje of met een andere motorrijder om je focus terug te krijgen. Er valt niets te winnen, maar alles te verliezen.


Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.