Elke coureur weet hoe verslavend het rijden op een circuit is. Als je eenmaal besmet bent met het circuitdag-virus, dan is er geen houden meer aan! Elke bocht brengt je in hogere sferen en ronde na ronde kom je in een flow. Yeah, bring it on!

Zo soepel mogelijk

Hoe frustrerend is het dan ook als je door een minder goede voorbereiding op de dag zelf in de problemen komt zodat je niet meer kunt (door)rijden. Of erger nog, dat je bij aankomst op het circuit een essentieel onderdeel vergeten bent dat ervoor zorgt dat je direct naar huis kunt.

Ik heb de zeven meest belangrijke punten voor een succesvolle circuitdag op een rij gezet om de dag zo soepel mogelijk te laten verlopen:

1. Locatie circuit
De locatie van het TT Circuit Assen weet toch iedereen te vinden? Maar weet je dat ook als je gaat rijden op Zandvoort, Mettet of het afgelegen Aragon? Neem een of twee dagen voor vertrek de route en locatie door.

2. Uitrusting
Een succesvolle circuitdag valt en staat bij een goede voorbereiding. Bij de voorbereiding hoort ook het checken (werkt alles zoals het hoort?) en het klaarleggen van je uitrusting; motorlaarzen, helm, pak, handschoenen, rugprotector en reservevizier. Als je toch bezig bent, kijk dan ook naar je motor en banden. Het zou erg vervelend zijn als je na of zelfs voor de eerste sessie je banden al moet vervangen.

3. Documenten en verzekeringen
Zorg dat je de verplichte documenten bij je hebt. Niet kunnen tonen=niet rijden.

4. Eten en drinken
Tijdens een circuitdag wordt er meestal een te dure ‘vette hap’ geserveerd. Doe lekker Nederlands, en neem je eigen eten en drinken mee. Het kost je slechts 5-10 minuten om de avond ervoor een (koel)tas te vullen. Neem ook voldoende water of een energydrink mee.

5. Gereedschap
Hoe handig is het om steeksleutel 10 bij je te hebben om net dat éne moertje vast te draaien dat is losgetrild. Neem een gereedschapskist mee met daarin een aantal basis benodigdheden. Denk ook aan tie wraps, duct tape en een bandenspanningsmeter.

6. Reserveonderdelen
Een valpartij hoeft niet het einde van je circuitdag te betekenen. Met een reserve koppelings- en remhandel, duct tape en tie wraps lap je je vriend in korte tijd op en kun je verder rijden.  

7. Regenbanden
Ook weervrouw Helga van Leur heeft wel eens een slechte dag. En haar voorspelling voor een dag met zon bleek toch te zijn veranderd in regen. En daar sta je dan met je slicks…..  Een extra set velgen met regenbanden is op dat moment erg handig. We spreken uit eigen ervaring, helaas.

De genoemde punten zijn volgens mij de meest essentiële onderdelen voor een geoliede dag. Een aantal daarvan is logisch, sommige ook niet. Ook realiseer ik dat als je op je straatmotor aan de dag deelneemt, een aantal punten niet relevant is. Gebruik die elementen die voor jouw situatie van toepassing zijn.

En, tot slot, er valt niets te winnen op de dag, maar alles te verliezen. Veel plezier!

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.