De Honda CBR1000RR SP is de grote winnaar in de 2017 Superbike-test van het Britse MCN. De ‘Fireblade’ heeft het meest constante pakket voor het rijden op het circuit en de straat.

Sterk en krachtig startveld
Ook dit jaar bestond de Superbike Shootout, zoals MCN de vergelijkingstest noemt, uit een sterk en letterlijk krachtig startveld. Maar liefst zeven motoren uit de Big Bikes-klasse waren opgesteld om te strijden voor de MCN 2017 Superbike-titel: Honda CBR1000RR SP, Suzuki GSX-R1000, Aprilia RSV4 RF, Kawasaki ZX-10RR, Ducati 1299 Panigale S, BMW S1000RR en de Yamaha R1M. De ogen van de testrijders waren met name gericht op de voor dit jaar compleet vernieuwde Fireblade SP en de GSX-R1000.

Eindoordeel MCN
De Italiaanse en Japanse 1000cc-motoren werden in april gedurende drie dagen door de MCN-journalisten getest. Een dag op het korte en bochtige Rockingham voor het onderling vergelijken van de circuitprestaties en twee dagen in Wales onder wisselende weersomstandigheden voor het gebruik op de (snel) weg.

De Superbikes bleven redelijk dicht bij elkaar voor wat betreft rondetijden, topsnelheid en vermogen. Toch was er een motorfiets die door het meest constante pakket en gebruiksgemak met de eer mocht strijken, de 2017 Honda Fireblade SP. Een samenvatting van MCN’s eindoordeel:

 

  1. Honda Fireblade SP
    Een motor die niet op een specifiek onderdeel uitblinkt. Niet de snelste op het circuit (P3), heeft niet de meest opvallende kleursteling, maar straalt vertrouwen en kwaliteit uit. Het constante pakket van de ‘Blade’ is de troef. Voor elke testrijder de meest makkelijke motor. Op het circuit en op straat. Volgens MCN een stille winnaar.
  1. Ducati 1299 Panigale S
    De winnaar van de Superbike-test 2016. De snelste tijdens de test op Rockingham, de beste remmen, het Italiaanse karakter, ruime zitpositie. Ook de duurste motor van de geteste Superbikes.
  1. BMW S1000RR
    Een motor met een fantastische mix voor circuit en straat. Geweldige prestaties, beschikt over blip-quickshifter (op en neer), cruise control, handvatverwarming, ‘the whole nine yards’.
  1. Yamaha R1M
    Een motorfiets die barst van kwaliteit. Gebruikte materialen, geluid, zitpositie. Zeer makkelijk (snel) te rijden. De elektronica is top end, bijna niet te evenaren.
  1. Suzuki GSX-R1000
    MCN had hoge verwachtingen van de compleet vernieuwde ‘Gixxer’. Gehoopt en misschien verwacht te kunnen strijden voor de eerste plaats. De beste karakteristieken zijn het vermogen, voelt aan als de nieuwe generatie Superbikes, sneller dan de Yamaha R1M op het circuit. Helaas voelt de motor aan als de vorige generatie GSX-R . De remmen zijn ronduit de de slechtste, vergeleken met de concurrentie. Teveel fading bij circuitgebruik.
  1. Aprilia RSV4 RF
    Het prachtige V4-geluid, de elektronica maken de Superbike Een zeer speciale racer, met name voor straatgebruik. Een mini GP-motorfiets. Deze pluspunten zijn tegelijk de achilleshiel voor de straat. De motor is te hoog, te hard en oncomfortabel. Ook het gewicht van 211kg is te zwaar.
  1. Kawasaki ZX-10RR
    De vering, soepel vermogen, een stabiele motor zijn de pluspunten voor het gebruik op straat. Op het circuit daarentegen zijn er verbeterpunten zoals het gebrek aan vermogen onderin, het langzaam insturen en de gearing.

 

 

Photo en videocredits: MCN

!

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.