KTM SUPER DUKE 1290 R VOOR 2020 VOLLEDIG RE-BEASTED

De KTM 1290 Super Duke R is ‘re-Beasted’. KTM heeft haar vlaggenship voor 2020 aangepakt en is volledig vernieuwd.

Do we need to say more?

Op de Eicma Milaan werd vorig jaar de vernieuwde 2020 KTM 1290 Super Duke R aan het publiek gepresenteerd. Een geheel nieuw chassis, een geüpdate 1301cc-motorblok, maar liefst 177pk, 140Nm en een drooggewicht van 189kg (205 kg rijklaar). Ook kreeg de Super Duke R een nieuw frame en nieuwe vering. Do we need to say more?

Verfijnd motorblok

Het hart van de naked bike, het 1301cc LC8-motorblok, werd verder verfijnd. Dunnere wanden van de motorbehuizing, herziene olie- en koeling steunen, nieuwe brandstofinjectoren en gasklephuizen. Om het beest te helpen ademen en te zorgen voor het juiste brandstof/luchtmengsel, kreeg de 1290 R een nieuw ram-luchtsysteem.

Updates en doorontwikkeling WP-vering

KTM heeft de vering grondig aangepast voor 2020. Aan de voorkant is een lichtere en volledig instelbare WP Apex 48mm voorvork gemonteerd. Deze voorvorken zijn voorzien van een ‘split-function’ om de compressie, rebound en veervoorspanning gescheiden te kunnen afstellen.

Aan de achterkant vind je de nieuw ontwikkelde WP APEX-achterschokdemper met afzonderlijke gas- en oliereservoirs. De demper is lichter, ook volledig instelbaar en compacter dan zijn voorganger.

Extra: Performance Mode en Track Mode

De 1290 Super Duke R is standaard voorzien van drie modi (Street, Sport, Rain en optioneel Track), bochten ABS, hellingshoek tractiecontrole, wheelie-, cruisecontrol en de KTM My Ride Bluetooth-connectiviteit.

De vier modi zijn verder verfijnd met de Performance Mode. De Performance Mode is bedoeld voor het rijden op straat. Gasrespons, wielslip en wheelie control kunnen gewijzigd worden, terwijl cruise control en KTM My Ride actief blijven.

Track Mode elimineert alle ‘straat-opties’, maar daarvoor krijg je een tractiecontrole met negen niveaus, track riding modus en launch control voor terug. Zowel Performance Mode en Track Mode zijn niet standaard. Voor deze extra’s zul je dus moeten bijbetalen.

Volledig Euro 5-proof

Ook KTM moet de motoren laten voldoen aan de strengere emissienormen. De 1290 Super Duke R heeft twee katalysatoren in het aangepaste uitlaatspruitstuk en is daardoor volledig Euro 5 emissienorm-proof.

Bridgestone S22 plakrubber

Een circuitdag met KTM Super Duke 1290 R 2020 rijden? Geen enkel probleem! De naked bike is er voorbereid. Op de nieuw ontworpen 17-inch velgen zijn standaard de Bridgestone S22 gemonteerd.

Prijzen en kleuren

De KTM 1290 Super Duke R is in Nederland vanaf € 21.100,00 leverbaar in KTM-oranje en zwart. In België is de naked leverbaar vanaf € 18.799,00.

Meer technische details over de Beast vind je op de website van KTM

Over de auteur

Oprichter en bedenker van Racetrack Riding. Sinds zijn jeugd besmet met het motor(race)sport virus. Bezocht zijn eerste Grand Prix in 1987. De lay-out van het TT Circuit Assen kan hij inmiddels dromen. Sinds enkele jaren werkzaam voor diverse websites in de motor(sport)branche. Hierin combineert hij zijn motorpassie met het testen van de nieuwste motoren en het schrijven van artikelen. Zijn persoonlijke kracht kenmerkt zich door zijn brede kennis van de (inter)nationale motorsport en zijn toegankelijke manier van schrijven. Vanaf april tot november is hij met zijn motor te vinden op Nederlandse en buitenlandse circuits.

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.