Oude liefde roest niet. Van Italiaans karakter terug naar Japanse souplesse

Vooraf leek het de perfecte combinatie: het Italiaans karakter van een Aprilia RSV Mille R en circuitrijden. Helaas pakte het samenspel anders uit dan verwacht.

Het nieuws dat na zeven succesvolle jaren Valentino Rossi Yamaha verliet om zijn geluk te beproeven bij Ducati staat nog vers in mijn geheugen. De afloop van deze overstap is bekend. Het waren twee dramatische jaren voor de Italiaan.

Ik ben geen MotoGP-coureur en rijd bovendien (nog) geen wedstrijden op het circuit. Desondanks heb ik, net als Rossi, na twee seizoenen het Italiaanse merk Aprilia ingeruild voor Yamaha. Maar waarom een schitterende, ‘oer RSV’ inruilen, een motor die mij nog nooit heeft laten staan voor een Japanse rijstraket? Het antwoord is eenvoudig. Het gaat bij circuitrijden maar om een ding en dat is plezier.

Maar is dat wel écht zo? Stiekem steek ik niet onder stoelen of banken dat rondetijden en dus snelheid wel degelijk een rol spelen op de baan. Voor mijn gevoel werd ik te vaak op snelle gedeelten van het TT Circuit Assen voorbij gereden door moderne(re) sportmotoren.

Neem de Strubben-bocht. Deze is op zich al technisch tricky waardoor je super gefocussed de bocht aan moet snijden en de juiste apex moet pakken (die blauwe!). En dan gasssss! Denk je dan. Het zijn juist die momenten waar de zestien jaar oudere motor voorbij wordt gereden door motoren die vol bepakt zijn met APRC, KTRC, slipper clutch, autoblippers en zo kan ik nog twee regels tikken met hightech accessoires die de achterstand van de Italiaan nog groter maken. Om een uitstap van het achterwiel van de twin bij het terugschakelen maar niet te noemen.

En juist de combinatie van rondetijden en plezier was gedurende de twee seizoenen continue een spanningsveld. Een spanningsveld dat mij heeft doen besluiten om het Italiaanse karakter te verruilen voor Japanse souplesse.

Natuurlijk het kan ook aan mij, de rijder, liggen. Ik ben immers de enige die het gashandel bedient en de motor bestuurt. Eens. Naast techniek is gevoel een belangrijk aspect van motorrijden. Misschien wel het belangrijkste. Het aantal topics op internet over motorolie en banden is niet meer te tellen. I rest my case. Zo ook mijn gevoel op de Mille.

Na twee jaar met plezier op de Aprilia RSV Mille R een aantal circuitdagen en rijvaardigheidstrainingen te hebben gereden is de motor vorige week ingeruild bij Probikes Motorsport voor een kant-en-klare circuitmotor. Terug naar mijn oude liefde, een Yamaha R6.

Een viercilinder rijdt nét iets soepeler, meer ontspannen en fijner op het circuit dan een twin. De focus kan weer gelegd worden op de rijder in plaats van de motor.

Laat het circuitdag-seizoen 2019 maar beginnen!

Jeroen

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.