Het is maandag 26 juli 2015. Man, wat heb ik naar deze dag uitgekeken! Waarom? Het is mijn eerste circuitdag van dit seizoen.

Na twee teleurstellende jaren, waarbij de helft van de geboekte circuitdagen letterlijk in het water vielen door zeer veel regen, besloot ik voor deze zomer vooraf geen trainingen te reserveren. ‘Dan schaf je toch een extra set velgen met regenbanden aan?’ Dat klopt. Maar dit was er gewoonweg nog niet van gekomen. Bovendien rijd ik jaarlijks ook een fors aantal kilometers op de openbare weg, in zowel binnen- en buitenland. Dan ontkom je niet aan rijden in de regen. Kortom, ik had mijn focus op droog asfalt en een zonnige circuitdag gelegd.

Het vinden van een beschikbare circuittraining die niet in het voorjaar is geboekt, is makkelijker dan je denkt. Tegenwoordig zijn er genoeg organisaties die een training op Assen, Zandvoort of op een buitenlands circuit verzorgen. Niet voor niets ben ik gestart met www.racetrackriding.com om het zoeken eenvoudiger, toegankelijker en efficiënter te maken.

Check, check, dubbelcheck, is alles compleet en ingepakt? Off we go!

Gas op die lolly!
Paddock TT Circuit Assen, 07.15 uur. Ondanks dit vroege tijdstip is het al behoorlijk druk op het terrein van ‘The Cathedral’. Naast de training van 2 The Experience en de vrij rijden trackdays van RSZ Motorsport, worden ook de races in het ZAC-kampioenschap verreden. Racemotoren worden uit boedelbakken gereden, partytenten opgezet, andere deelnemers arriveren op hun straatmotor, een paar coureurs leggen vers nieuw ‘plakrubber’ om de velgen.

Net zoals bij andere circuittrainingen, is ook deze dag strak gepland: inschrijven, transponder en rijnummer stickers ontvangen, technische keuring, briefing en knallen! Maar zover is het, helaas, nog niet. Eerst worden de ‘niet-vrije rijders’ in het Mediacentrum verwacht voor het eerste deel van een viertal theorie-briefings die voorafgaand aan elke praktijksessie wordt gegeven.

Na de uitgebreide uitleg over vlagsignalen en andere belangrijke veiligheidsaspecten is het eindelijk zover, gas op de lolly! Ruim veertig deelnemers staan als jonge honden te trappelen om de baan op te gaan. Door mijn circuitervaring en een rondetijd van 2’00, ben ik ingedeeld in de meest snelle groep. Nou ja, groep. Samen met Robin Landman ben ik de enige rijder op dit niveau. Bijna een individuele privé circuittraining, hoe gaaf is dat!

Adrenaline, rempunten en plezier
Onze privé instructeur van de dag is Rens van der Vecht. Rens en ik kennen elkaar van de trainingen bij 2 The Experience. Een amicale instructeur die weet wat snel (en veilig!) rijden is.
De eerste ‘verkennings’-sessie van twintig minuten verloopt rustig. Baan verkennen, juiste zithouding en rempunten bepalen. Terug in de paddock verschijnt een grote glimlach zodra de helmen zijn afgezet. De glimlach en de blik zeggen meer dan woorden: we zijn klaar voor de volgende sessie. Bring it on!

Ondanks een (te) volle baan met deelnemers waardoor ik mijn rondetijd niet heb kunnen verbeteren, verlaat ik Assen met een voldaan gevoel. Het was een mooie en leerzame Experience met adrenaline, rempunten en veel plezier.

Tot de volgende Pitstop Woensdag,

 

Jeroen

 

Pitstop Woensdag. De wekelijkse rubriek met korte, uiteenlopende circuitdag gerelateerde thema’s; van helmkeuze, koppeling vloeistof, bandengrip, tot aan het selecteren van een circuitdag aanbieder en de lekkerste energydrank.

 

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.