‘Tegensturen en gewicht verplaatsing door mijn lichaam is voor mij iets natuurlijks. Het is een lastig uit te leggen onderwerp. Ik denk dat veel rijders niet precies weten wat zij doen of het niet begrijpen. Ik probeer gewoon zo snel mogelijk rond te gaan op de baan!’

Een opmerkelijk citaat van Nicky Hayden uit het boek MotoGP Performance Riding Techniques. Opvallend, omdat je van deze professional zou verwachten dat hij de (natuurkundige) verklaring achter het tegensturen zou moeten kennen.
Maar niet alleen Hayden vertelt dat hij de techniek onbewust gebruikt, ook voor MotoGP-rijders Cal Crutchlow en Valentino Rossi is het een tweede natuur. Maar wat is tegensturen en waarom is het zo belangrijk?

Samenspel motorrijden
We zijn het er allemaal over eens dat een motor gestuurd moet worden om door de bocht te gaan. Tot een snelheid van circa 30 kilometer kun je daarvoor het stuur gebruiken. Zodra je een hoger tempo krijgt, zul je in beweging moeten komen. En met beweging bedoel ik het samenspel van het motorrijden; je lichaam, een goede kijktechniek, het insturen en uitkomen van de bocht en…… tegensturen.

Het verplaatsen van je lichaamsgewicht is belangrijk, zo verleg je het zwaartepunt van de motor en kun je met dezelfde hellingshoek, sneller door de bocht. Bovendien krijg je meer rust in de totale wegligging van je machine. Maar het is een vergissing om te denken dat als je simpelweg maar ver genoeg naast je motor hangt, je de bocht wel door komt. Er komt meer bij kijken.

Onbewust tweede natuur
Tegensturen of ‘countersteering’ is een techniek om je motor veilig, met maximale grip en stabiliteit door een bocht te sturen. Net zoals Hayden, gebruik jij nu ook al onbewust de techniek. Dit heb je al geleerd toen je leerde fietsen. Eigenlijk is tegensturen dus al onbewust je tweede natuur.
Om je prestaties op het circuit te kunnen verbeteren, zul je eerst bewust moeten zijn van je acties. Je kunt namelijk niets bijschaven aan een techniek die je alleen onbewust beheerst.

Tegengestelde druk
Bij het tegensturen druk je tegen het stuur of de clip-ons tegengesteld de richting die je wilt nemen. Dus bij een bocht naar rechts, druk je tegen de rechterkant het stuur naar links. Wil je naar links, dan druk je tegen de linkerkant naar rechts. Door de druk op de stuurhelft, staat het voorwiel uit lijn van het achterwiel (‘onbalans’). Hierdoor kantelt je motor, afhankelijk van de druk, naar links of naar rechts.
Druk je vervolgens je hoofd en schouders naar de binnenkant van de bocht, dan zul je merken dat de motor zonder fysieke kracht sneller, strakker en stabieler de bocht in gaat.

Op het circuit wordt er soms ook aan het stuur of de clip-ons getrokken. Je hangt dan al aan de motor, duwen is dan niet altijd logisch; Waar je bij een linker bocht op de linker stuurhelft drukt, trek je dan de rechter stuurhelft naar je toe. Het resultaat is hetzelfde.

Grip en krankzinnige hellingshoeken
Maar wat kun je met deze techniek op het circuit? Meer dan je denkt. De grip van een raceband is tegenwoordig zo goed dan je krankzinnig scheef kunt gaan. Hellingshoeken in de MotoGP van bijna 60 graden zijn al heel normaal geworden. De bochtensnelheid ligt daardoor ook flink hoger dan een paar jaar geleden.

En hier ligt de uitdaging; hoe groter de bochtensnelheid, hoe groter de hellingshoek en hoe meer de centrifugale of middelpuntvliegende kracht de motor naar de buitenkant van de bocht wil duwen. Dit kun je compenseren door meer naar de binnenkant te gaan hangen. Maar als de bochtensnelheid te hoogt ligt, helpt het hangen naast de motor ook niet meer en vlieg je alsnog rechtdoor.

Video ‘Physics of Countersteering’
Door een combinatie van tegensturen, naast de motor hangen en een goede kijktechniek zul je ervaren dat het een stuk eenvoudiger wordt om een bocht stabieler, veiliger én sneller in en door te sturen.

In de video ‘Pysics of Countersteering’ wordt de techniek van het tegensturen op een heldere en duidelijke manier uitgelegd.

Tot de volgende Pitstop Woensdag!

Jeroen

Pitstop Woensdag. De wekelijkse rubriek met korte, uiteenlopende circuitdag gerelateerde thema’s; van helmkeuze, koppeling vloeistof, bandengrip, tot aan het selecteren van een circuitdag aanbieder en de lekkerste energydrank.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.