Al maanden heeft Nederland te maken met zomerse temperaturen van boven de twintig graden met uitschieters naar dertig graden. Circuitrijders hebben daardoor droog asfalt en kunnen de regenbanden thuis laten. Tegelijk zorgt het uitzonderlijke warme weer er wel voor dat je door de inspanning en het dragen van een leren pak meer gaat zweten.

En wat te denken van (onbewuste) spanning in je lijf? Je lichaam reageert instinctief door het overtollige vocht kwijt te willen. Dit is de reden dat je voor aanvang van een race of sessie nog een keer naar het toilet moet. Kortom, je zult meer moet drinken om je vochtniveau op peil te houden. Maar hoeveel moet je drinken, welke drank en wanneer?

Gehele dag vochtgehalte op peil
Zweten is niets meer en niets minder dan het afkoelen van je lichaam. Bij een warme dag verlies je al snel vier liter of meer vocht. Het is dus van belang dat je gedurende de hele dag het vochtgehalte op peil houdt. Het drinken van koffie en/of thee gaat je meestal goed af, het innemen van water is vaak een behoorlijke uitdaging. Het meeste vocht dat je op een dag binnenkrijgt komt uit dranken (1,5 liter), de rest zit in je voeding (circa 1 liter). In totaal verbruik je ongeveer 2,5 liter per dag aan vocht.

Drink zoveel mogelijk
Maar wat gebeurt er nu eigenlijk als je te weinig drinkt? De effecten van te weinig vocht in je lichaam zijn vervelend. En dat merk je tijdens de circuitdag. Misselijkheid, hoofdpijn, verminderde concentratie en licht in het hoofd voelen. Een groot vochttekort kan zelfs leiden tot flauwvallen, uitputting en overgeven.

Lang werd gedacht dat je moet drinken als je geen dorst hebt en eten als je geen trek hebt. Dit advies is inmiddels weer achterhaald. Maar een ding is zeker, vochtinname door de juiste drank is essentieel. Blijf daarnaast ook eten. In voeding zitten koolhydraten (suikers) die zorgen voor de energie die nodig is voor jouw inspanning op het circuit.

Drink daarom zoveel mogelijk. Het liefst voor, tijdens en na de inspanning. Voor de meeste rijders geldt dat vochtinname tijdens een sessie op het circuit geen optie is. Tenzij je gebruik maakt van een waterreservoir dat achter op je racepak zit (‘camelbag’). Je zult dus voor en na de verrichtingen, in de herstelperiode, zoveel mogelijk vocht moeten innemen. Door het drinken van 200ml (half glas) aan vocht om de 20 minuten, zeg maar na je sessie, wordt het transpiratieverlies gecompenseerd.

Water of sportdrank?
Er zijn drie verschillende soorten sportdranken: hypertoon, isotoon, hypotoon.  Deze dranken bevatten water, koolhydraten en mineralen. Ze werken dorstlessend en zorgen voor de nodige aanvulling van koolhydraten en mineralen. De hoeveelheid suikers (koolhydraten) zorgen voor de energie voor, tijdens en na de training.

  1. Hypotone sportdrank. Deze drank bevat een lage concentratie suikers en heeft als functie het aanvullen van vocht. Het herstellende effect is niet groot en kun je daarom beter voor de training drinken. Voorbeelden van een hypotone drank zijn (kraan) water en sportwater.
  1. Isotone sportdrank. Heeft als doel om je energie en vocht tijdens en na de inspanning aan te vullen. De isotone drank wordt snel opgenomen in je lichaam. Voorbeelden van deze isotoon zijn AA isotone, Aquarius, Extran dorstlesser, Isostar.
  1. Hypertone sportdrank. Door de hoge concentratie suikers wordt de drank minder snel in je lichaam opgenomen en is daarom geschikt voor na het sporten. De beste periode hiervoor is in de herstelperiode, de eerste twee uur na de inspanning. Hypertone sportdranken zijn minder geschikt voor herstel van de vochtbalans. Doordat ze een hoog gehalte aan zouten hebben, onttrekken ze vocht aan je lichaam.Voorbeelden van hypertone dranken zijn Extran Energy, AA high energy, AA multi-nine en gewone frisdranken zoals Cola, Fanta en vruchtensappen.

En dan zijn er nog de populaire energydranken zoals Red Bull, Monster Energy en Rockstar. De oppeppende werking van deze drankjes komt voornamelijk door het cafeïnegehalte. Een blikje Red Bull bevat verder een grote hoeveelheid suikers, voornamelijk sucrose en glucose. Deze combinatie geeft een ‘energyboost’ waardoor je tijdelijk beter kunt presteren. Na een zware inspanning is het beter om een echte sportdrank te drinken dan energydrink.

Tijdens een circuitdag kun je na elke sessie het vochtverlies met water compenseren. In de pauze en aan het einde van de dag is een isotone sportdrank een lekkere dorstlesser om het vocht en je energie weer aan te vullen. Eventueel kun je de dag afsluiten met een hypertone sportdrank.

 

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.