Een belangrijk onderdeel van je circuitdag zijn de vlagsignalen. Het is belangrijk dat je de vlaggen en de betekenis kent.

Groen, geel, zwart, rood, blauw, de vlaggen zijn er in alle kleuren van de regenboog. Ik ga er vanuit dat de zwart/wit geblokte finishvlag bekend voor je is. Maar weet je ook wat je moet doen als de zwarte vlag met een oranje cirkel en daarnaast een bordje met jouw rijdersnummer wordt getoond? Of als er met twee gele vlaggen wordt gezwaaid?

Diverse kleuren en symbolen

De marshalls halen de vlaggen niet voor hun lol tevoorschijn. De vlaggen hebben een doel. De vlaggen worden gebruikt om de coureurs te informeren over de situatie op het circuit tijdens een race of training. Hiervoor gebruiken de marshalls verschillende vlaggen met diverse kleuren en symbolen.

Wat betekenen deze vlaggen en vlagsignalen nu eigenlijk? Deze week ga ik kort in op de meest belangrijke vlagsignalen.

Betekenis vlaggen en actuele situatie op de baan

Geel
Als een marshall met een gele vlag zwaait, is er direct gevaar op of naast de baan. Je moet snelheid minderen en rekening houden dat je moet stoppen. Inhalen is niet toegestaan tot het punt waar een groene vlag wordt getoond.

Dubbel geel
Zwaait de marshall met twee gele vlaggen, dan kan de baan geheel of gedeeltelijk geblokkeerd zijn. De kans is zelfs aanwezig dat je moet stoppen, wees daarop voorbereid. Onder ‘dubbel geel’ is inhalen niet toegestaan tot het punt waar een groene vlag wordt getoond.

Geel/rood gestreept
De geel/rood gestreepte vlag gezwaaid is het signaal voor glad asfalt door bijvoorbeeld water, olie of grind. Een belangrijk vlagsignaal, wees alert!

Rood
Bij een gezwaaide rode vlag en/of rood knipperende lampen langs de baan, is de training of race onderbroken. Je moet dan onmiddellijk gas terug nemen en met gepaste snelheid terug naar de pitstraat terug te rijden. Het is ook mogelijk dat de marshalls een plaats aanwijzen waar je moet stoppen.

Groen
Als een groene vlag wordt gezwaaid is het circuit veilig of het einde van code 60 (paars). Het gas mag er weer op, inhalen is weer toegestaan. Ook wordt er met de groene vlag gezwaaid tijdens de eerste ronden van de training.

Paars (code 60)
Een redelijk onbekende vlag. Dit vlagsignaal wordt gegeven als er sprake is van een (tijdelijke) neutralisatie van de training of wedstrijd. De maximum snelheid bedraagt 60 kilometer per uur als er met de paarse vlag met in het midden het getal ‘60’ wordt gezwaaid. Ook in deze situatie is inhalen niet toegestaan tot het punt waar een groene vlag wordt getoond.

Vlaggen met jouw rijnummer

Zwart (in combinatie met rijnummer)
Als de zwarte vlag in combinatie met jouw rijnummer wordt getoond, ben je verplicht de volgende ronde te stoppen in de pitstraat.

Zwart met oranje cirkel in combinatie met rijnummer
Bij het zien van de zwarte vlag met oranje cirkel in combinatie met jouw rijnummer, dan heb je waarschijnlijk een defect aan je motor (bijvoorbeeld olielekkage). Je moet zo snel mogelijk op een veilige manier stoppen en de baan verlaten.

Blauw
Een blauwe vlag betekent dat je (binnenkort) ingehaald wordt door een snellere rijder. Maak op een veilige manier ruimte voor de passerende rijder.

Wit met rood kruis
Witte vlag met rood kruis gezwaaid het begint te regenen in het volgende baanvak.

Zwart/wit geblokt
De zwart/wit geblokte vlag finishvlag waarmee door de marshall wordt gezwaaid, betekent het einde van de training op de race. Na het ‘afvlaggen’, mag je niet meer inhalen en dien je in een vlot tempo naar de pitstraat te rijden.

Routinematig

Zoals je leest, heeft een vlag daadwerkelijk een betekenis. Het is een belangrijk veiligheidsonderdeel van het rijden op het circuit. Volg het signaal direct op. Natuurlijk kan het voorkomen dat je door de adrenaline, concentratie en/of de onderlinge strijd de zwarte of blauwe vlag hebt gemist.

Dus prent de betekenis van de vlaggen in je geheugen en maak deze onderdeel van jouw circuitdag of wedstrijd. Routinematig, net zoals je kijktechniek en zithouding.



Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.