Je hebt de keuze gemaakt om onder professionele begeleiding of alleen alle facetten van het circuit rijden te leren. Geen tegenliggers, geen traject controles, obstakels én glad asfalt. Lekker vol op het gas en ervaren wat écht hard gaan is!

In mijn artikel over de noodzakelijke stappen voor een beginnende circuitrijder, ben ik onder andere ingegaan op het kiezen van een circuittraining, een circuit en de veiligheidsaspecten. Daarnaast is kort het type motor besproken om aan het evenement deel te nemen: rijd je het evenement op je straatmotor of koop je een aparte ‘circuitfiets’?

Om je te helpen bij je keuze tussen een van beide motoren, geef ik je in dit artikel vijf redenen om op je straatmotor een circuitdag te rijden.

Reden nummer een: kennismaken met circuitrijden

Ben je een beginnende of meer ervaren motorrijder en je wilt kennismaken met het rijden op een circuit, dan volstaat je straatmotor. Niets is fijner om op je eigen, vertrouwde motor jouw persoonlijke limieten te leren kennen. Jij kent als geen ander je motor, je weet precies hoe de motor voelt, stuurt en reageert op het gas.

Reden nummer twee: hoe vaak wil je gaan rijden

Het aantal keren per jaar dat je op het circuit wilt gaan rijden, is van invloed op je keuze om met je straatmotor op het circuit te gaan rijden. Rijd je een of twee keer per jaar een vrij rijden-circuitdag of een circuitrijvaardigheidstraining rijden, ook dan volstaat je eigen straatmotor. Blijf er eerst lekker rijden op doorrijden. Dit geldt tevens voor de rijder die inmiddels circuitervaring heeft opgedaan en maximaal een of twee keer per jaar een circuitevenement rijdt.

Op het moment dat je écht de smaak te pakken hebt en het circuitrijden serieuzer wordt dan kun je een aparte circuitmotor overwegen.

Reden nummer drie: geen transport nodig

Een voordeel om met je straatmotor op het circuit te rijden is het niet nodig hebben van een (gehuurde) aanhanger of een bus. Je kunt op de dag van het evenement of de dag ervoor, op je gemak naar de baan rijden.

Geen gedoe met in- en uitladen van de motor en je uitrusting. De kans dat je een essentieel onderdeel vergeet om aan het evenement deel te nemen is daardoor klein. Motorkleding aan, rugzak mee, helm op en gaan!

Nu zul je denken: ‘ik kan ook met mijn straatmotor in een bus op of een aanhanger naar de baan komen’. Natuurlijk, dit is een optie. Echter in de praktijk kom ik dit bijna niet tegen.

Reden nummer vier: geen dure updates nodig

Dit artikel is bedoeld voor de beginnende en de meer ervaren motorrijder die zijn/haar eerste kilometers op de baan wil rijden.

Volg je een of twee keer per jaar een circuitrijvaardigheidstraining en/of een circuitdag dan voldoen moderne straatbanden en zijn dure updates nog niet nodig.
Op het moment dat je rondetijden op het circuit van Assen 2’00 of sneller zijn, pas dan hoef je na te denken over het aanpassen (vervangen) van de vering en demping van je motorfiets.

Reden nummer vijf: kosten besparen

De laatste reden om te kiezen voor je eigen straatmotor is het besparen van kosten. Ja, ik weet het dit is een schot voor open doel, een inkopper, een open deur, noem het zoals je wilt.

Waarom moeilijk doen als het niet nodig is. Ga lekker rijden en leer je persoonlijke limieten kennen. Pak die eerste kilometers, ervaar hoe het is om op de baan te rijden. Dat kan ‘vol op het gas en gashendel tot aan de stuit’, maar ook in een eigen, voor jouw passend tempo achter de instructeur.

Je zult ervaren dat jij de beperkende factor bent en niet je huidige straatmotor zonder de dure updates. Rijd naar het circuit zonder (de huur van een) bus of aanhanger en na afloop ga je met een schat aan ervaring naar huis.

Aandachtspunten

Tot slot een aantal aandachtspunten als je op je straatmotor deelneemt aan een circuitdag.

Elk type motor is toegestaan behalve choppers, trail en cross motoren. Houd er rekening mee dat je motor en banden moeten voldoen aan de technische en geluideisen die door de organisator van het evenement worden gesteld.

Let ook op het geluid van je motor. Net zoals op de openbare weg is een standaard demper verplicht of een vervangingsdemper met een zogenaamde dB-killer. Kom met een geschikte uitlaat want de geluidseisen zijn streng! Het zou zonde zijn als je door te veel geluid verplicht aan de kant moet blijven staan. 

Daarnaast zijn er aanbieders van circuitdagen die je verplichten om spiegels, koplamp, knipper- en achterlicht en scherpe delen af te plakken. Het komt ook voor dat je kentekenplaat en spiegels gedemonteerd moeten worden.

De reden hiervan is dat bij een valpartij het glas, het plastic en andere narigheid van deze onderdelen op de baan terecht komen. Of erger nog, kunnen zorgen voor persoonlijk letsel bij de crash.

Daarnaast ben je, op een uitzondering na, niet verzekerd tegen schade aan je motor. Ook niet als je door een andere deelnemer onderuit wordt getikt!

Lees in dit artikel wat de gevolgen (kunnen) zijn als je onverzekerd deelneemt aan een circuitevenement.

In het volgende artikel geef ik je vijf redenen om juist wel voor een circuitmotor te kiezen om deel te nemen aan een circuitdag.

Keep the shiny side up!

Jeroen

Over de auteur

Oprichter en bedenker van Racetrack Riding. Sinds zijn jeugd besmet met het motor(race)sport virus. Bezocht zijn eerste Grand Prix in 1987. De lay-out van het TT Circuit Assen kan hij inmiddels dromen. Sinds enkele jaren werkzaam voor diverse websites in de motor(sport)branche. Hierin combineert hij zijn motorpassie met het testen van de nieuwste motoren en het schrijven van artikelen. Zijn persoonlijke kracht kenmerkt zich door zijn brede kennis van de (inter)nationale motorsport en zijn toegankelijke manier van schrijven. Vanaf april tot november is hij met zijn motor te vinden op Nederlandse en buitenlandse circuits.

Gerelateerde berichten